Sunday 5 June 2011

Sejarah ringkas Muzik Kompang

Pengenalan kepada muzik kompang pada permulaannya saya akan ceritakan secara ringkas bagaimana muzik ini dibawa masuk ke Tanah Melayu.

Mengikut kebanyakan sejarah muzik kompang yang di inform dalam internet dan buku-buku, asal usul muzik kompang in adalah dari negara Arab dimana pada waktu itu, muzik kompang digunakan untuk mengiringi pembesar-pembesar istana dan raja-raja.

Muzik kompang ini kemudiannya dibawa masuk ke Malaysia pada Zaman Kesultanan Melayu Melaka oleh pedagang-pedagang Arab, ada sesetengah mengatakan dibawa oleh pedagang india. Ada sesetengah maklumat mengatakan Melaka adalah negeri pertama yang menerima kehadiran muzik ini, dan ada sesetengahnya mengatakan negeri Johor. Pada waktu itu, muzik kompang ini digunakan untuk hiburan dan juga menyambut tetamu besar diraja selain itu ianya juga digunakan dalam adat-adat dalam budaya melayu seperti Marhaban dan majlis perkahwinan.

Jenis-jenis muzik yang dimainkan adalah jenis Hadrah iaitu lagu-lagu yang memuji kebesaran Allah dan rasul-Nya, dan juga lagu-lagu yang berunsur nasihat.

Selepas itu muzik kompang ini berkembang keserata negeri di seluruh Malaysia dan pelbagai Kumpulan dan persatuan ditubuhkan untuk menarik minat para belia dan remaja untuk melibatkan diri dalam masyarakat selain mengekalkan kemasyhuran muzik kompang ini. Pada wakti kini muzik kompang ini dimainkan dalam adat-adat melayu, perkahwinan, pertandingan, sebagai alat sorakan dalam sukan dan sebagainya. Lagu-lagu yang dimainkan juga telah diimprovise kepada muzik moden yang lebih rancak dan sebagainya.

1 comment:

  1. Dapatkan Penghasilan Tambahan Dengan Bermain Poker Online di www,SmsQQ,com

    Keunggulan dari smsqq adalah
    *Permainan 100% Fair Player vs Player - Terbukti!!!
    *Proses Depo dan WD hanya 1-3 Menit Jika Bank Tidak Gangguan
    *Minimal Deposit Hanya Rp 10.000
    *Bonus Setiap Hari Dibagikan
    *Bonus Turn Over 0,3% + 0,2%
    *Bonus referral 10% + 10%
    *Dilayani Customer Service yang Ramah dan Sopan 24 Jam NONSTOP
    *Berkerja sama dengan 4 bank lokal antara lain : ( BCA-MANDIRI-BNI-BRI )

    Jenis Permainan yang Disediakan ada 8 jenis :
    Poker - BandarQ - DominoQQ - Capsa Susun - AduQ - Sakong - Bandar Poker - Bandar 66

    Untuk Info Lebih Lanjut Dapat menghubungi Kami Di :
    BBM: 2AD05265
    WA: +855968010699
    Skype: smsqqcom@gmail.com

    ReplyDelete